May 28, 2013

De sponsor mag best in beeld

(Update 29 mei, zie onder)
Enigszins verrassend was het wel: Gisterenochtend dook deze advertentie op van de campagne ‘Zuid-Limburg, je zal er maar wonen’. Onder de leus ‘Innovatie is onze twééde natuur’ rijdt een gephotoshopte Nuna-zonnewagen door een glooiend Limburgs heuvellandschap. De zonnewagen is gestript van alle sponsorlogo’s op de zijkant, waaronder die van hoofdsponsor Nuon en de TU Delft. Op zich is dat in reclame niet zo ongebruikelijk, maar blij word ik er niet van. De neiging sponsors uit beeld te willen houden maakt het er voor onze studententeams niet eenvoudiger sponsors te vinden voor dit soort ambitieuze, mooie projecten. En in dit specifieke geval laat Zuid-Limburg volgens mij ook de kans liggen een link te leggen naar DSM.

Estetisch
Voor de goede orde: tussen de stichting Regiobranding Zuid-Limburg en het Nuon Solar Team zijn netjes afspraken gemaakt over het gebruik van Nuna binnen deze campagne, dus daar is op zich niks mis mee. De reden om de logo’s er af te halen waren –naar ik vernam- vooral esthetisch. Of je het daar nu mee eens bent of niet, dat ondermijnt helaas wel de ‘sponsorbaarheid’ van studentenprojecten: voor veel sponsors is de zichtbaarheid van hun logo op zo’n voertuig precies de reden om een project te sponsoren. En zonder die sponsoren zijn dit soort mooie projecten, bepaald niet onbelangrijk voor de opleiding van goeie ingenieurs, onmogelijk.

Begrip voor sponsorbelangen
Een beetje meer begrip voor de zichtbaarheid van de sponsoren zou van mij over het algemeen best mogen. Sponsoren zijn vaak heel betrokken bij de projecten, dat gaat vaak veel verder dan een zak geld: ze denken ook mee over oplossingen voor technische problemen, stellen apparatuur en kennis ter beschikking, en zijn vaak ook gewoon fan (een eervolle vermelding voor Rob Overdijkink van Chroma is in deze op zijn plaats: Chroma helpt veel projecten met testaparatuur voor elektronica, maar Rob is ook bijna altijd present bij evenementen en indien nodig stelt hij zijn lokaal fameuze Chroma-Bus ter beschikking (met zichzelf aan het stuur)).

Gemiste kans
Daarnaast is het in dit geval een gemiste kans voor Zuid-Limburg: het Nuon Solar Team heeft namelijk twee belangrijke sponsoren. Naast naamgever Nuon is dat ook chemieconcern DSM, die onder meer de innovatieve harsen levert waarmee de studenten de ultralichte body van de zonnewagen maken. DSM is een goede bekende hier in Delft: ze zijn bijvoorbeeld ook gewaardeerd sponsor van het Human Power Team en hun recordfiets Velox. En DSM is vaandeldrager van het innovatie karakter van de regio Zuid-Limburg, en een van de partijen achter de stichting Regiobranding Zuid-Limburg. Kortom, de link tussen Nuna, Zuid-Limburg en innovatie is bij nader beschouwing niet zo onlogisch.

Maar ook het logo van DSM is radicaal van de zonnewagen weggepoetst, en ik vrees dat er niet zo heel veel krantenlezers waren die bij het zien van de advertentie spontaan dachten ‘Oja, DSM!’. Een gemiste kans, want de innovatieve kracht van DSM is daadwerkelijk van belang bij het bouwen van een zo competitief mogelijke zonnewagen. Maar dan moet je die link wel leggen. Zonde.

Michel

UPDATE 29 mei: Kijk, dat is mooi. Vanochtend verscheen de advertentie opnieuw in de digitale Volkskrant , maar nu WEL met de  logo’s op de zonnewagen. Respect.

Share

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.