June 21, 2024

‘Neem stelling!’ is juist in ons vakgebied een probleem

Vorige week belandde ik in een discussie over de trends van Logeion. Meestal denk ik dan na tien minuten: “Wanneer leer ik nou ‘s dat ik me daar niet mee moet bemoeien 🙄 ” en eerlijk gezegd was dat deze keer ook zo . Maar de ‘opgaves’ dit jaar -vooral ‘Neem stelling’- en de discussie erover zette me toch aan het denken. Want bij die discussies over ons vakgebied staat er een olifant in de kamer. Daar moeten we het toch eens over hebben. De olifant is dat de mensen die de laatste tien jaar ‘stelling hebben genomen’ eigenlijk allemaal eenzelfde ‘belang’ hebben: het beeld in stand houden dat ons vakgebied niet bijster competent is.

Vooropgesteld: ik ga geen namen noemen, en dat is ook niet nodig. Ik twijfel niet aan het vakmanschap, niet aan hun toegevoegde waarde en niet aan de integriteit van de mensen waar het over gaat. Maar ik twijfel wel over de manier waarop ze de beeldvorming van ons vak beïnvloeden. Dit lukt niet zonder voorbeelden, dus vooruit met de geit, het voorbeeld dat me triggerde dit blog te gaan schrijven: deze linkedin-post van Jaap Stalenburg.

Voor de goede orde: dit blog gaat niet over hem of over dit issue, het blog gaat over de dynamiek die er rond zo’n discussie ontstaat. Die lees ik als- lomp geformuleerd: ‘de communicatiemensen van een organisatie kunnen niks, er zijn hotemetoten (sic) in ons vak nodig om dit op te lossen’. Dat mag natuurlijk. Maar ik vermoed dat de communicatiemensen van de betreffende organisatie hier met stoom uit de oren heel iets anders van vinden. Als ze überhaupt iets gevraagd is: kunnen zij zich net zo openlijk uitspreken? Ik vrees dat ze zich hooguit kunnen verdedigen, maar de beeldvorming staat: ze zijn niet capabel.

Ik heb in het verleden ook zelf meegemaakt dat ik grommend moest toekijken hoe de ‘deskundigen’ gehakt maakten van mijn dossier, terwijl ik dacht: je weet helemaal niet welke dilemma’s er speelden, en waarom dit het maximaal haalbare was. Je weet niet hoeveel erger we hebben voorkomen. Maar als je er midden inzit kun je je niet uitspreken, de informatie is vertrouwelijk en je gooit de bestuurder of collega waar je mee hebt lopen worstelen natuurlijk niet voor de bus.

Deze dynamiek typeert ons vakgebied: deskundigen vinden iets en de mensen die de nuances van het issue echt kennen doen er het zwijgen toe. En dat is een probleem. Het versterkt het idee bij bestuurders dat hun communicatieafdeling niks kunnen. En wat doen ze dan bij crisis? Precies: deskundigen inhuren. Soms is dat ook echt nodig, maar soms maken die er in de ogen van de eigen communicatiemensen een potje van, waarna zij de rotzooi mogen opruimen. En spreken die zich daarover uit? Nee natuurlijk.

Ik denk niet dat het bewust gebeurt, maar laten we de olifant in de kamer een plekje geven: veel deskundigen hebben een belang bij het beeld dat communicatieafdelingen hun werk niet aankunnen. Ze willen immers worden ingehuurd, of boeken verkopen. En als zij de enige zijn die zich in het publieke domein uitspreken, dan geven we ze met dingen als de Logeion trends/opgaves ook nog gewoon een stok om de hond te slaan.

De beeldvorming dat ‘communicatie niks kan’ slaat nergens op, en ik denk ook niet dat de deskundigen dat echt vinden. Maar het is wel een probleem. Dus laat ik de oproep van Logeion beantwoorden en stelling nemen, al is het vast niet helemaal zoals bedoeld. Ik wil graag een meer evenwichtige dialoog in het vak, met meer respect voor de mensen met poten in de modder. Voor de mensen die geen behoefte hebben zich uit te spreken maar die wel gewoon kneitergoed zijn in hun werk. Voor de mensen die dat soms vanuit de vertrouwelijkheid van hun rol helemaal niet kunnen, voor de mensen die geen aansluiting voelen tussen alle hoog-over-theorie en hun dagelijkse praktijk.

Dat vraagt wat van de deskundigen in ons vakgebied: voer een andere discussie en kijk nog eens met deze bril naar die andere ‘transities’ van Logeion: luisteren en betekenis geven. Wie de handschoen past…

Image by Christine Sponchia from Pixabay

Share

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.